ממשלת ישראל קבעה: תחודש פעילות המחצבה בנשר

החלטת ממשלת ישראל מיום 11 במרץ קובעת כי אתר מחצבת אבן וסיד שנמצא מול שכונת רמות יצחק יחזור לפעול אחרי 7 שנים בהן היה סגור. המועמד לראשות העיר נשר רועי לוי: " זה מאבק של כל אחד ואחת מאיתנו, במשמרת שלי המחצבה לא תופעל מחדש!"
מחצבת נשר הנמצאת בסמוך לשכונת רמות יצחק שבנשר פעלה עשרות שנים תחת ניהולה של חברת "מחצבי אבן" ויצרה מפגעים סביבתיים קשים לתושבי נשר. היה זה ראש עיריית נשר לשעבר דוד עמר שהחל במאבק על סגירת המחצבה כבר בשנת 2002 באמצעות צווי הפסקת עבודה. הסאגה המשפטית התגלגלה בבתי המשפט השונים ובוועדות הכנסת עד להחלטת בית המשפט בשנת 207 כי המחצבה תיסגר לאלתר וכן המפעל לייצור אספלט הסמוך לה.

אולם בשנת 2013 החל מנהל התכנון לקדם את תכנית תמ"א 14 ב' בכדי להבטיח אספקה סדירה של חומרי גלם למשק הבניה והסלילה. התכנית שעברה בכל ועדות התכנון אושרה בישיבת ממשלה מיום 11 במרץ 2018 .התכנית מאשרת את סימול מחצבת נשר לכרייה תת קרקעית והיא הועברה לתכנון מפורט של מנהל התכנון. בתחקיר עולה כי בנובמבר 2011 הוגש למנהל התכנון דו"ח של החוקר "זאב עמית – זיו יושע תכנון ערים בע"מ" שמונה מטעם המנהל להגיש את השגותיו לגבי תכנית תמ"א 14 ב'. בישיבת הוועדה אמר:" ראשיתה של מחצבת נשר הנה בתקופה המנדטורית אלמלא הבריטים היו מבצעים כרייה וחציבה באתר זה שום מוסד תכנון לא היה מעלה על דעתו להקים אתר לכרייה וחציבה במיקום זה בכרמל בלב אזור עירוני. אתר מס' 331 -נשר מיועד בתמ"א 87/ב לאתר לבחינה חציבה בתת הקרקע. החוקר מכיר את החשיבות בקביעת אתרים לכרייה בתת הקרקע במסגרת התמ"א. אומנם מטרתה העיקרית של תמ"א 87/ב היא שמירת שטחים לתכנון מחצבות אבל ישנם שיקולים רבים אחרים שאין להתעלם מהם. אחד מהם הוא צדק חלוקתי של מפגעים סביבתיים שאסור להתעלם מהם. המפגעים הסביבתיים הקיימים באזור והשפעתם על התושבים במרודות הכרמל המזרחיים והצפון מזרחיים הנה רבה. תוספת מפגע בדמות מחצבה ככל שתהיה ברמת תקינות גבוהה תגרום נזק גדול יותר למרקם העירוני של חיפה ונשר מאשר תועלת לעתודות חומרי הגלם. יש לגרוע את אתר 331 מתמ"א 87/ב"
עוד עולה בתחקיר כי למרות שהוועדה קיבלה את המלצות הדו"ח בנוגע למחצבת נשר ההחלטה הסופית של מנהל התכנון היתה לסמל את האתר לחציבה תת קרקעית .
את המאבק המחודש, נגד פתיחת המחצבה מוביל המועמד לראשות העיר רועי לוי יחד עם חברי מועצת עירייה ותושבים שחרדים לפגיעה באיכות החיים בנשר בכלל וברמות יצחק בפרט. ה

קריאה לביטול ההחלטה שהתקבלה במועצת העיר הגיע השבוע גם לשולחנו של יו"ר קבינט הדיור ומי שמונה לאחרונה לעמוד בראש מינהל התכנון זאב ביילסקי.
השבוע נפגש רועי לוי עם ביילסקי לפגישה ראשונה בה הציג לו את הבעיות הסביבתיות הקשות שתביא איתלה המחצבה לנשר ואת הסמיכות לתושבים ברחוב הדוכיפת ונחשון שהגיעו להתגורר בעיר בעקבות ההחלטה על סגירת המחצבה. במהלך הדיון נשמע רועי אומר: " ההחלטה שלכם לפגוע ב24,000 תושבים הזויה. המנהל הזמין דו"ח של מומחה , ההערות שלו התקבלו אבל בפועל פעלתם אחרת . הגעתי אליך היום עם אמירה ברורה של תושבי נשר: "אנחנו מתנגדים לפתיחת המחצבה!" ונפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו בכדי למנוע את הפעלתה מחדש." עוד הוסיף לוי: " אני חש שהמנהל ניצל את אוזלת היד של הנהלת העיר בקדנציה האחורנה בכדי לבצע "מחטף" רגע לפני הבחירות , מדובר על מאבק של כל אחד ואחת מאיתנו במשמרת שלי המחצבה לא תופעל מחדש ורצוי שכבר היום תדאג למצוא חלופות. על הזיהום הקיים אתם רוצים להוסיף לנו עוד, לא נהיה ארובת האבק של מדינת ישראל"
זאב ביילסקי שהגיע עם צוות מקצועי רחב הודיעה בסיום הפגישה: "אני מתכוון לבדוק את התכניות לעומק ואת השפעתן על תושבי נשר. אם יש צורך אגיע לנשר ואקיים פגישת עבודה עם הצוותים המקצועיים ואבחן מקרוב את בקשתו של רועי לביטול התכנית. אכן יש צורך בתכנית אב לאספקת חומרי כרייה . אולם, זה לא יכול לבוא על חשבון פגיעה בלתי הפיכה בתושבים. אני מודה לרועי על ההירתמות שלו ועל הצגת הנושא באופן מקצועי וברור"

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

scroll to top